fbpx

Linkki verkkokauppaan

Hakaniemen Ruohonjuuri on Helsingin pienin, mutta kalliolaiset kiittelevät sitä – hyllyillä 2500 tuotetta

Ruohonjuuri-ketjulla on tällä hetkellä 15 myymälää ympäri Suomea. Puodeista kuusi on Helsingissä, pohjoisin sijaitsee Oulussa. Hakaniemen Ruohonjuurta markkinointipäällikkö Johanna Koskinen kehuu sympaattiseksi ja tunnelmaltaan uniikiksi, vaikka myymälä on Helsingin kaupoista pienin.

Hakaniemessä Ruohonjuuri on ollut kahdeksan vuoden ajan ja sitä lähin Ruohonjuuri sijaitsee kauppakeskus Redissä.

Ruohonjuuri perustettiin vuonna 1982 eli se täytti viime lokakuussa 37 vuotta. Alussa oli Helsingin keskustassa vain yksi pieni mökki, jossa vapaaehtoiset möivät uusiopaperia. Ekokauppa oli tuolloin ihan uusi juttu Suomessa – Suomessa ei ollut ollut vastaavaa.

Opiskelijat olivat nähneet ekokauppoja Saksassa ja päättivät tuoda uusiopaperia Suomeen. Alkuun sitä tuotiin rinkassa ja myytiin lähinnä omille kavereille. Pikkuhiljaa toiminta ammattimaistui. Ruohonjuuri palkkasi lisää työntekijöitä ja perusti uusia myymälöitä. Nyt myymälöitä on yhteensä viisitoista ja koko -ketjun liikevaihto kipusi viime vuonna kolmeenkymmeneen miljoonaan.

Johanna Koskinen sanoo että Ruohonjuuressa myydään vaikka mitä. Suosituimpia tuotteita Kalliossa ovat pähkinät, ravintolisät ja etenkin luonnonkosmetiikka. Kalliolaiset omaksuvat viimeisimmät trendit nopeasti ja etenkin ruokavaliobuumit näkyvät nopeasti Hakaniemen Ruohonjuuren tuotemenekissä, sanoo Johanna Koskinen.

Ketogeenin ruokavalio on juuri nyt pop. Siinä vältellään hiilihydraatteja, sokeria ja viljoja, ollaan aika paljon proteiinin ja rasvan varassa. Moni on saanut ketogeenisestä ruokavaliosta itselleen hyvän olon ja helpotusta vaikka vatsavaivoihin.

Hakaniemen Ruohonjuuren varsinainen hittituote on hyaluronihapposeerumi. Se kosteuttaa ihoa ja auttaa hiukan ryppyihinkin. Varsinkin luonnonkosmetiikan suosio on viime vuosina noussut.

”Ihmiset ovat entistä enemmän alkaneet ymmärtää, että se mitä laittaa iholle, imeytyy jossain määrin ihon läpi syvemmälle ja vaikuttaa sekä ympäristöön että ihmisen hyvinvointiin”, Johanna Koskinen toteaa.

Ruohonjuuren ideologiana on ponnistella paremman maailman puolesta:

”Kaikki tuotteemme ovat vastuullisia ja hyviä vaihtoehtoja – parempia vaihtoehtoja tavanomaisille market-tuotteille. Tahdomme, että maapallo säästyy elinvoimaisena mahdollisimman pitkään ja haluammekin tarjota tuotteita jotka tekevät hyvää sekä ihmisille että ympäristölle”, sanoo Johanna Koskinen.

Tuotteiden kanssa Ruohonjuuressa ollaan tarkkoina: ”Joka perjantai tuoteraati katsoo uusia tuotteita ja arvioi, olisiko niistä täydennykseksi nykyiseen tuotevalikoimaa. Valikoimapäätöksiä ohjaavat tiukat tuotekriteerit”, sanoo Johanna Koskinen.

Hakaniemen Ruohonjuuren hyllyillä on yhteensä 2500 tuotetta, jotka on sullottu kauppaan sangen kompaktisti. Henkilökunta auttaa mielellään, jos ei etsimäänsä heti löydä.

Hakaniemen Ruohonjuuren ympärillä tehdään monessa suunnassa remonttia. Ruohonjuuressa rakennustöiden valmistumista seurataan mielenkiinnolla ja jännityksellä: ”Pohdimme paljon, että millainenhan Hämeentien valmistuessa Hakaniemen ja Kallion seudusta tulee. Sillä on potentiaalia tulla vaikka Helsingin hienoin katu; viihtyisin ja mukavin”, sanoo Johanna Koskinen.

Hakaniemen hallin kauppiaiden kanssa Ruohonjuuren myymälä tekee paljon yhteistyötä, suosittelevat toisiaan ja ohjaavat ostoksille sinne, mistä asiakkaan kaipaamia tuotteita löytyy. Koska yksi Ruohonjuuren perusperiaatteista on pienyritysten tukeminen, kauppahalliin ohjataan asiakkaita mielellään ja systemaattisesti.

Hakaniemen alueen lukuisat remontit vaikuttivat niiden alkaessa asiakasmääriin. Mutta kun myllerrys on kestänyt, ihmiset ovat huomanneet elämän jatkuvan ja ovat pärjäilleet tietöiden keskellä. Sen seurauksena Hakaniemen Ruohonjuuren asiakasmäärät ovat palautuneet entiselleen. Kun Redin liike avautui, osa asiakkaista ohjautui sinnekin, kertoo Johanna Koskinen

Hakaniemen Ruohonjuuri kerää koko ajan uusiakin asiakkaita: ”Kalliohan on mahtava ja omaleimainen kaupunginosa, jonne muuttaa tosi paljon ihmisiä. Kyllä täällä on meidänkin myymälän tosi hyvä olla”, Johanna Koskinen toteaa.

Erityisesti Johanna Koskinen kiittelee Hakaniemen asiakkaita sitoutuneisuudesta ja yhteisöllisyydestä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *