fbpx

Karhupuiston optiikka on palvellut pitkään Karhupuiston pohjoislaidalla – omistaja hioo itse linssejä vanhojen käsityöläisten tapaan

Karhupuiston optiikka on 60 vuotta vanha yritys, nykyinen omistaja Tero Vuorela on pyörittänyt sitä viimeiset kolmekymmentä vuotta edellisen omistajan Eero Alhrothin jäätyä eläkkeelle. Sen osoite on Agricolankatu 11 ja se sijaitsee kuten nimi sanoo Karhupuiston pohjoisreunalla.

Agricolankadun tilat muutettiin liiketiloiksi vuonna 1961. Sitä ennen paikalla sijaitsi talojen halkokellarit. Itse talo on 110-vuotias. Karhupuiston optiikka on varmaan melkein pisimmin samoilla sijoilla sijannut kalliolainen yritys, kertoo Tero Vuorela.

Hän on nähnyt Karhupuiston muuttuvan. Ennen se oli hämäräperäisemmän sakin paikka. Puistoon istutettiin kukkia ja poliisi poisti häiriköijät. Nykyään puistoa on kiva katsella, varsinkin kesällä, kertoo Tero Vuorela. Viereinen kahvila on myös kiva.

Kalliokin on muuttunut. Ennen Kalliossa asui paljon iäkkäämpää väkeä, mutta hiljalleen nuoriso on löytänyt paikan. Kallio on trendikäs ja Karhupuisto näkyy vähän väliä mediassa. Myös Karhupuiston optiikan asiakaskunta on muuttunut – toki vanhemmat ihmiset ostaisivat enemmän laseja.

Kalliossa Tero Vuorela on ollut töissä melkein koko työelämänsä, kohta neljäkymmentä vuotta. Valmistuttuaan hän ei ole ollut missään muualla töissä.

Tero Vuorelalla on tapana lähettää joulukortteja asiakkailleen ympäri Suomea, Hankoon ja Utsjoellekin.

Karhupuiston optiikan valomainos on kerran valittu Helsingin parhaaksi valomainokseksi. ”Se oli mukava tunnustus”, sanoo Tero Vuorela. Sillä on haettu näkyvyyttä Karhupuistoon ja ratikkapysäkeille.

Itse liikkeen sisustus ei ole paljon muuttunut, sillä haetaan eräänlaista kodikkuutta.

Liikkeestä löytyy aurinkolaseja, etupäässä Ray-Baneja. Erikoisuutena Tero Vuorela myös hioo itse linssejä liikkeen takahuoneessa omassa pajassaan. Se mahdollistaa nopeat ja järkevän hintaiset toimitukset, hän sanoo.

Aurinkolasit vahvuuksilla saa kevään hintaan ja jos joku on löytänyt makeat vintage-kehykset, Tero Vuorela ovi hioa linssit niihin. Tai jos haluaa vaikka mummon vanhat lasit omaan käyttöön.

Karhupuiston optiikasta löytyy paljon ranskalaisia kehyksiä. ”Ranskalaiset ovat muodin edelläkävijöitä”, selittää Tero Vuorela. Nykyään tosi muodikkaat pyöreät muodot ovat alkaneet juuri Ranskasta.

Titaanista tehtyjä kehyksiä käytetään paljon. Niistä saa hyviä kevyitä ja kestäviä silmälaseja. Ne kestävät ja ovat mukavat käytössä. Niitä on hyvä taivuttaa.

Tero Vuorela pyrkii linsseissä suosimaan suomalaisia toimittajia. Karhupuiston optiikassa kotimaisuusaste on korkea verrattuna ulkomaalaisomisteisiin ketjuihin. Liikkeestä saa kuka vain alusta loppuun suomalaiset silmälasit, jos joku sellaiset haluaa.

Hän on saanut myös koulutuksensa silloin kun vielä kädentaitoja arvostettiin, joten hän osaa vaikkapa korjata laseja paremmin kuin moni nuoren polven optikko.

On myös seurattava aikaa. Pyöreitä kehyksiä ei vielä pari vuotta sitten ollut kenelläkään. Ei pysy hengissä, jos ei seuraa aikaansa, kommentoi Tero Vuorela. Nuoriso pitää etenkin metallikehyksistä, jotka ovat keveitä ja pyöreitä tai muovikehyksistä, jotka ovat jo hieman raskaammat.

”Kevyistä laseista tykätään, se on selvä, ainahan ne ovat mukavammat käytössä. Tämän päivän mallit ovat tuollaisia vähän korkeampia pyöreämpiä, matalat ja kulmikkaat ovat jo ihan passee”, kommentoi Tero Vuorela.

”Mutta ihmisiä on moneen lähtöön, jotkut haluavat uida vastavirtaan ja heillekin täytyisi koittaa löytää jotain”, hän jatkaa. Siksi hänellä on laatikoissa paljon myös ei niin viimeistä tavaraa.

Karhupuiston optiikassa on hiukka tinkimisvaraa, mutta ihan kahdenkymmenen euron tarjouksia Tero Vuorela ei halua myydä. Se olisi hänen etiikkansa vastaista. Liikkeen kustannukset eivät yksin toimiessa ole niin suuret, joten hän voi myydä tuotteita aika edullisesti toisin kuin jollain kalliimmalla paikalla.

Hakaniemen isot ketjuliikkeet kilpailevat samoista asiakkaista. Jos haluaa yksilöllisempää palvelua, kannattaa käyttää hieman pienempää liikettä.

Artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *