Figulus on latinaa ja tarkoittaa muodon antamista – liikkeet Hakaniemen hallissa ja Redissä myyvät vähän kaikkea kädentaitoihin liittyvää

Figuluksella on tällä haavaa kaksi liikettä, yksi kauppakeskus Redissä ja toinen Hakaniemen hallissa. Vaikka Figulus myy vaikka mitä, keramiikkaa, helmiä, korutarvikkeita ja lankoja, on se toiminut insinööritoimistonakin.

Figulus latinaksi tarkoittaa muodon antamista. Figulus antaa muodon vaikka käsin koruille tai insinööritoimistona taloille. ”Kaikkeen muodon antamiseen liittyy sana Figulus”, selittää Katariina Ylipahkala, yksi yrityksen omistajista.

Figulus myy kahdessa liikkeessä korutarvikkeita, helmiä, neulelankoja, askartelutuotteita, pelejä, palapelejä, leluja ja ekologisia puuleluja. Lisäksi myydään huiveja, lahjatavaroita ja kortteja.

Yritys on perheyritys joka on perustettu vuonna 1985. Se aloitti silloin insinööritoimistona. Katariina Ylipahkalan sisko Riikka opiskeli keraamikoksi ja alkoi myymään tuotteitaan silloisessa Kiseleffin basaarissa Osuuskunta Kraftissa. Myös heidän äitinsä Terttu opiskeli taidegraafikoksi työskenneltyään sairaanhoidon opettajana. Kolmas sisaruksista latinan opettaja Maria on innostunut paperitaiteesta ja kaikesta pienestä.

Katariina Ylipahkala oli aiemmin pitkään ammattikorkeassa lehtorina ja teki myöhemmin kansainvälisyyskasvatusmateriaaleja kouluihin eri kansalaisjärjestöissä. Tuolloin hän innostui korujen tekemisestä.

Kun Kiseleffin basaari meni remonttiin, perhe päätti hankkia Hakaniemen hallista pienen myymälän. Myymälä aina laajeni kun tiloja vapautui, ensin yhden, sitten kahden loossin myymäläksi ja lopulta neljän.

Kun Kauppakeskus Redi oli rakenteilla, päätettiin laajentua sinnekin.  Pienemmästä liikkeestä siirryttiin isompaan ja vilkkaammalle paikalle viime keväänä. Redin liike on Hakaniemen kauppahallin liikettä hieman isompi ja asiakasmäärältään suurempi.

Perheen äiti on ollut töissä molemmissa myymälöissä mutta ei nyt koronan takia ole voinut osallistua. Hakaniemen halli on korona-aikoina hiljentynyt välillä kovastikin, mutta Redissä kävijämäärä on ollut tasaisempi. Tilaa on, jotta voidaan pitää hyvät turvavälit. ”Yritämme tarjota ihmisille mahdollisimman turvallisen ostoskokemuksen”, kommentoi Katariina Ylipahkala.

Figuluksella on kaksikin eri nettikauppaa. Niissä ei ole kuitenkaan koko valikoimaa. Shop.figulus.fi myy korutarvikkeita ja crafts.figulus.fi myy lankoja ja valmistuotteita.

Joskus Katariina Ylipahkala on laskenut, että liikkeissä on tuotteita 47:stä eri maasta, nyt luku hipoo kuuttakymmentä. Tuotteita tulee kaikilta mantereilta pois lukien Australia ja Etelämanner.

Figulus pyrkii siihen että myytävät tuotteet tulevat perheyrityksiltä tai naisyrittäjiltä. Aina tämä ei kuitenkaan onnistu ja myynnissä on myös joitakin isojen yritysten tuotteita.

Asiakkaita on vauvasta vaariin. Lapset käyvät Figuluksessa paljon ja nuoretkin. He ovat innostuneet korujen tekemisestä. Neulovia naisia käy paljon. Korona-aika on lisännyt käsillä tekemisen intoa.

Kesäsesongin hittituotteita ovat yhä Strömsö-paidat ja islantilaiset neuleet, sukat ja vauvanvaatteet. Makrameesta tehdään solmeilemalla amppeleita, seinävaatteita, laukkuja. Makramee on vanha käsityömuoto. Arabit tekivät makrameella kameleille hyttyssuojia ja merimiehet riippumattoja.

Redissä on paljon ketjuliikkeitä, jotka toimivat hiukan eri tavalla kuin pienemmät liikkeet. Niihin tuodaan keskusvarastolta tuotteet sesongin mukaan ja kauden lopulla mallistot myydään alennusmyynneissä.

Pienemmässä Figuluksessa joudutaan miettimään paljon tarkemmin mitä myyntiin otetaan. Kyse on asiakaspalvelusta ja valikoiman pitämisestä monipuolisena. Pienessä liikkeessä joudutaan miettimään myös ihan sitä, että mihin mikäkin tuote mahtuu. Osa Figuluksen tuotteista on kestosuosikkeja, joita on aina myymälässä löydyttävä.

Usein ihmiset tietävät jo etukäteen mitä tulevat etsimään ja heillä saattaa olla jo valmis visio. Ehkä vilkaistaan nettikaupasta mitä halutaan ja sitten tullaan myymälään ostoksille. Netti saattaa kuitenkin esimerkiksi vääristää värejä, kuva ei aina prikulleen vastaa tuotetta, kommentoi Katariina Ylipahkala.

Vaikka netti onkin muuttanut ostokäyttäytymistä, on edelleen tärkeää, että tuotteen näkee ennen ostopäätöstä, kuten kivijalkaliikkeessä voi, hän sanoo.

Käsityöihmiset inspiroituvat kirjoista ja lehdistä mutta myös paljon netistä kuten Instagramista. Ennen korona-aikoja Figuluksen väki kävi paljon messuilla tekemässä hankintoja ja katsomassa mikä nyt olisi trendeissä.

Artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.