Vallilan Wolt Market lupaa toimittaa tilauksen asiakkaan kotiin alle puolessa tunnissa Kallion alueella – toivotaan asiakkaiden toiveita, mitä valikoimassa voisi olla

Tarkkasilmäiset ohikulkijat ovat saattaneet huomata Elimäenkadulla uuden, siniseen väriin verhotun ruokakaupan. Tuiki tavallinen se ei kuitenkaan ole, sillä kaupasta ostaminen tapahtuu Woltin sovelluksessa tai verkkosivuilla.

Wolt Marketin maajohtaja Joel Järvinen kertoo Vallilan Wolt Marketin palvelevan pääosin asukkaita suur-Kallion alueella. Hänen mukaansa tavoitteena on, että viikottaiset ostokset tulevat kotiovelle puolen tunnin sisään tilauksesta, Kallion alueella jopa nopeammin, noin 15-20 minuutissa.

Tilaukset voi valita joko toimitettavaksi kotiovelle tai ne voi noutaa itse valmiiksi pakattuina kaupalta. Järvisen mukaan valtaosa suosii kotiinkuljetusta, sillä se vapauttaa aikaa jollekin muulle tärkeälle.

Wolt Market toimii tällä hetkellä kymmenessä kaupungissa ympäri Suomen, mukaan lukien pääkaupunkiseutu, Tampere, Turku ja Oulu. 

Myymälöissä on aina töissä myymäläpäällikkö ja tusinan verran työntekijöitä. 

Ensimmäinen Wolt Market avautui kaksi vuotta sitten Jätkäsaaressa. Pääkaupunkiseudulla kattavuus on Espoon puolivälistä Itä-Helsinkiin asti, Joel Järvinen lupailee.

Suomen ohella Wolt Market toimii tänä päivänä jo useissa muissa Woltin toimintamaissa.

Wolt Marketista saa samoja tuotteita kuin perusruokakaupoistakin: maitoa, juustoa, leipiä, hedelmiä ja vihanneksia. Järvisen mukaan valikoimaan on haluttu tuoda paljon myös tuoretuotteita, eli sitä mitä ihmiset tarvitsevat viikoittaisiin ruokaostoksiin. Muita suosittuja kategorioita ovat muun muassa leivät, lihat, lihankorvikkeet ja kananmunat.

Lisäksi Wolt Marketista voi tehdä helposti täydennysostoksia, jos kotoa puuttuu vaikkapa oliiviöljyä tai leivinpaperia.  Sesongin mukaan valikoima vaihtelee, vappuna myydään ilmapalloja, kesällä jäätelöä ja kylmiä juomia, talvella meni paljon koronatestejä ja lumilapioita. 

”Kaikkea mitä siinä hetkessä voi kaivata. Yksi vahvuuksistamme on, että pystymme nopeasti reagoimaan asiakkaiden toiveisiin.”

Joel Järvinen itse on tullut taloon Woltille viime vuoden lopulla. Hän näkee ruokakauppapuolen kiinnostavana alueena sen vaikuttavuuden vuoksi.

”Ruokakauppa tulee ihmisten arkeen monella tapaa: mitä ihmiset tilaavat, mitä he syövät ja miten ruokatottumukset muuttuvat koko ajan.”

Korona-aikana ihmiset ovat monella tapaa joutuneet miettimään miten he ruokaostoksensa tekevät. Ruoan verkkokauppa on kasvanut viime vuosina vauhdilla. Koronan jälkeen tahti on yleisesti hiukan tasaantunut, mutta Järvinen näkee alueella paljon potentiaalia tulevaisuudessa. 

”Ruuan verkkokauppa tulee kasvamaan. Ihmiset arvostavat sitä helppoutta, että voit olla kotona ja tehdä jotain muuta kuten esimerkiksi viettää aikaa perheen kanssa. Sillä aikaa joku toinen keräilee ruokaostokset puolestasi ja tuo tilauksen kotiin helposti kotiovelle”, hän sanoo.

Joel Järvisen mukaan Wolt Marketista tilaavat monenlaiset asiakasryhmät aina nuorista vanhempiin ikäluokkiin. 

Brändit ovat samoja kuin muissakin ruokakaupoissa, tosin Wolt Marketissa on noin 2000-3000 tuotetta, kun lähikaupassa saattaa olla 5000-6000 tuotetta. Eniten Wolt Market kilpailee kuitenkin ajan kanssa, sillä ihmiset säästävät aikaa tilatessaan sieltä.

Joel Järvinen kertoo henkilökunnan kiinnittävän paljon huomiota tuotteiden laatuun. Olennaista on, esimerkiksi että tuotteet ovat tuoreita ja että päiväykset ovat kunnossa. Mahdollisissa ongelmatilanteissa Woltin asiakaspalvelu auttaa käyttäjiä usein reaaliajassa.

“Suosituimpia kategorioita Wolt Marketeissa ovat vihannekset ja marjat, joihin on perinteisesti liittynyt jonkin verran sensitiivisyyttä. Se, että asiakkaamme luottavat meidän valitsevan heille laadukkaita tuotteita, on valtava kehu. Haluamme jatkossakin olla luottamuksen arvoisia”, Joel Järvinen kertoo.

Wolt Marketin valikoimaa kehitetään jatkuvasti, erityisesti paikallisten tuotteiden osalta. Nyt Vallilasta saa tilattua Teemu Auran leipiä tai Hermannin Piirakkaleipomon tuotteita.

Asiakkailta kerätään myös palautetta siitä, minkälaisia tuotteita he haluavat valikoimassa nähdä.

Se on paras tapa kasvattaa ja kehittää liiketoimintaa, Joel Järvinen uskoo.

”Jos omaa suosikkituotetta ei valikoimasta löydy niin asiakas voi laittaa meidän suuntaan viestiä ja pyrimme siten toteuttamaan toiveita”, sanoo Joel Järvinen.

Artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.