Destia pyrkii olemaan proaktiivinen tiedottaessaan Hämeentien uudistuksesta – eniten purnataan muuttuneista liikennejärjestelyistä ja melusta

Hämeentien uudistuksen Destian viestintävastaava Heidi Kekäläinen sanoo, että he ovat yrittäneet olla proaktiivisia uudistusta toteuttaessaan. Destian työmaatoimisto sijaitsee Käenkujan kerrostalotoimistossa.

Heidi Kekäläisen tehtävänä on informoida hankkeen tilanteesta kolmansia osapuolia, asukkaita ja liikkujia. Hän sanoo että kaikista poikkeavista liikennejärjestelyistä on myös pyritty tiedottamaan. Heidi Kekäläinen: ”Jos on jotain tullut niin on sitten tiedotettu ja reagoitu siihen, ei tässä tietenkään kannata jäädä vain odottamaan palautetta.”

Palautetta tulee monelta kanavalta kuten Facebookista tai sähköpostitse. Destia on myös järjestänyt työmaapäivityksiä Hämeentien alueen kahviloissa aina muutaman viikon välein.

Uudistus aloitettiin maaliskuun neljäs päivä ja sitä edelsi kuuden viikon suunnitteluvaihe. Destia voitti uudistuksen toteutettavakseen tarjouskilpailussa. Sen ratkaisi sekä laatu- että hintakomponentti.

Valmista pitäisi tulla vuoden 2020 loppuun mennessä, jolloin hanke luovutetaan kaupungille. Joitain osakokonaisuuksia valmistuu tätä aikaisemmin, ratikkaliikenne palaa Kurviin jo keväällä. Heidi Kekäläinen odottaisi, että aikataulussa myös pysytään.

Ajokaistan alle tehdään viemäröinti ja uusi vesihuolto. Kaapelien suojaputket kulkevat jalkakäytävien ja vähän pyöräteidenkin alla. Pyörätiet tulevat jalkakäytävän ja ajotien väliin, ei kuitenkaan ihan koko kaistan levyisenä.

Myös ratikkapysäkkien paikkoihin tulee muutoksia. Jalkakäytävän ja ajokaistojen väliin laitetaan uudet reunakivet. Uusia puita ei istuteta paljon, sillä ne vaativat paljon tien alla kasvutilaa juurakoineen. Jo pystyssä olevien vanhojen puiden kunto tutkittiin kaupungin toimesta, ne jotka jäävät suojattiin remontin ajaksi.

Vesivahinkoja sattui projektin alussa. 1800-luvulla rakennettu viemäriputki oli haurastunut, Heidi Kekäläinen: ”Käytännössä tämä uudistus tehtiin vesihuollon ja kunnallistekniikan uusimiseksi. Näin kauan putki on toiminut siellä.”

Kun ihmiset ovat tyytymättömiä ja ottavat yhteyttä yleensä asiana on jokapäiväinen elämä – uudet liikennejärjestelyt tai melu. Meluavan työn sallittu aika Hämeentien uudistuksessa on välillä 7-22.

Miltä tuleva Hämeentie sitten näyttää? On Helsingin kaupungin käsissä, myönnetäänkö Hämeentien jalkakäytäville uusia terassilupia. Ja mitä muuta elämää sinne tulee. Uudistuksen rakennusaikana Destia on koittanut huolehtia siitä että jo luvan omaavat terassit saisivat olla auki pidemmälle syksyyn, ihan  juuri kohdalla on pyritty välttämään suurempia uudistustöitä.

Lehdistössä on uutisoitu että jotkut Hämeentien yrittäjät ovat lopettaneet. Heidi Kekäläisen mukaan moni on muun muassa jäänyt eläkkeelle. Uusiakin yrittäjiä on Hämeentielle tullut remontista huolimatta, kenkäkauppoja ja ravintoloita.

Suunnitelmissa on, että yksityisautojen läpikulkukieltoa valvotaan liikennekameroin, paikat on määrätty rakennesuunnitelmassa.

Suuri osa palautteesta ei ole suinkaan negatiivista, yksi hauska ja positiivinen palaute on jäänyt Heidi Kekäläisen mieleen: ”Henkilö kirjoitti, että ei olisi ikinä uskonut että alkaa seuraamaan sosiaalisessa mediassa tällaista infrahanketta, katutyöhanketta, kun ei edes asu alueella. Hän oli niin kiinnostunut. Minusta se oli tosi positiivinen juttu.”

Kallio Kipinöi – viikolla Destia aikoo esitellä uudistushanketta ja näyttää vanhoja valokuvia Hämeentieltä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.