Himo Fleminginkadulla on neljän taiteilijan showroom & shop, maailmanmarkkinoille pääseminen voi muotialalla olla vaikeaa

Osoitteessa Fleminginkatu seitsemän on pyörinyt vuodesta 2016 lähtien Himo- showroom & shop. Tilaa pyörittävät vaate- ja korutaiteilijat, jotka halusivat paikan esitellä tuotteitaan kivijalassa.

Tilassa Olli Turunen luotsaa suunnittelijakaverinsa kanssa Vejits- vaatemerkkiä. Ilona Voltti Pioni+ -vaatemerkkiä. Marina Smagin tekee koruja. Ludmila Nyman vastaa somistuksesta ja Venäjän markkinoinnista.

Marina Smagin tekee yksilöllisiä koruja. Hän ostaa kivet koruihin huutokaupoista ympäri maailman. Hänen tekemänsä korut ovat yksilöllisiä ja siksi ainutlaatuisia. Hän tekee kaulakoruja, korvakoruja, pantoja ja Halterneck-koruja. Lisäksi hän järjestää korupajoja.

Ennen tilassa oli myös ompelija, joka teki korjauksia vaatteisiin ja tarjosi kalliolaisille korjausompeluaan. Showroomiin haluttaisiin edelleen mukaan uusi ompelija, kysyntää olisi, uskovat himolaiset.

Ilona Voltin Pioni+ tekee plussakoon vaatteita, koosta 42 ylöspäin: ”Suomalaisille muodokkaammille naisille. Pioni+ vaatteet ovat mitoitettu ja suunniteltu siten, että ne istuu hyvin päälle.“

Pioni+ tuotteissa käytetään paljon luonnonmateriaaleja – pellavaa, silkkiä ja villaa. Sen kantavana ajatuksena on suunnitella  ajattomia klassikoita kuitenkin trendien mukaisesti. Pioni+ mallistot ovat nähtävillä Himo- shopissa.

Vejitsin kantavana ideana on yhdistellä skandinaavista  ja aasialaista tyyliä. Sen toinen suunnittelija on thaimaalainen Pornwijit Chuasomboon.

Vejits suunnittelee ja valmistuttaa omat kuosinsa kankaisiinsa. Samaa kangasta voi hyödyntää useammassa eri tuotteessa. Vejitsin päämateriaalina ovat silkkipohjaiset kankaat, jotka painetaan ja tuodaan Thaimaasta. Vejits tekee myös tilaustuotteita kuten iltapukuja.  Viimeisimmässä Venla-gaalassa neljällä julkkiksella oli Vejitsin puku päällä ja Emma-gaalaan on varattu nyt viisi asua.

Ilona Voltti näkee silti, että pluskoon vaatteille on  olemassa isot markkinat. Yksittäisen suunnittelijan tai hänen brändinsä resurssit ovat rajalliset ja himolaisista olisi hienoa jos löytyisi tahoja, joilla olisi kiinnostusta rahoittaa tai osallistua suomalaisten pienten brändien kehittämiseen ja kaupallistamiseen.

Himo-liikkeessä käy usein stailisteja ja julkkiksia valitsemassa Vejitsin ja Pioni+ vaatteita erilaisiin tilaisuuksiin ja kuvauksiin.

Asuja ovat käyttäneet mm. Miss Suomet Alina Voronkova ja Anni Harjunpää kilpaillessaan Miss Universumissa-kisoissa. Paula Vesala, Ilta, Shirley Karvinen, Tuure Boelius ja Martina Aitolehti ovat kaikki käyttäneet heidän asujaan.

Instagram on tärkein väline vaatteiden esiintuomisessa.

Suomen muotimarkkina on tosi kilpailtu ja haasteellinen, sanovat himolaiset.

Heillä on tähtäimessä kansainväliset markkinat ja onkin löytynyt jo jälleeenmyyjiä esimerkiksi. Venäjältä.

Himolaiset toivottavat kaikki tervetulleiksi liikkeeseen sitä katsomaan, Himo on auki keskiviikosta lauantaihin kello 12-18. Seuraava Marina Smagin järjestämä korupaja on Himo- shopisssa 14.2.2020, klo 13- 18.

Artikkeli on Himon maksamaa sisältöä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.